Column Jelte Bakker: “Werk aan je werkgeversmerk voor oudere werknemers”
Afgelopen zomer interviewde ik een vrouw die met pensioen werd gestuurd door haar werkgever, waar ze 31 jaar op HBO niveau had gewerkt. Ze gaf aan dat ze graag had doorgegaan bij die laatste werkgever, maar die wilde dat ze minimaal 4 dagen in de week zou blijven werken. Dit was voor haar geen optie, ze wilde meer tijd en vrijheid.
Na een wandeltocht door Oostenrijk, vertelde ze, wilde ze dus weer graag wekelijks 2 tot 3 dagen aan de bak. "Maar dat moet dan wel een leuke en een beetje vlotte werkgever zijn, want daar komen volgens haar goed werk en mensen samen." Antwoordend op de vraag waarom nou juist dat van belang was, zei ze: "Ja weetje, dat goede werk en die mensen heb ik nodig om leuke dagen te beleven en me levend te voelen."
De kern van haar verhaal: ik wil graag blijven werken, maar dan wel voor een goede werkgever die mij kan bieden wat ik belangrijk vind. Gezien de grote personeelstekorten en de groeiende groep kundige (en ervaren) 55-plussers is mijn advies aan al die werkgevers in Nederland die op zoek zijn naar een strategische voorsprong: zorg dat je werkgeversmerk aantrekkelijk wordt gevonden door de Nederlandse 55-plusser!
De kracht van oudere doelgroepen
Met Vintage Society werken we voor bedrijven en overheden die de vintage doelgroepen aan zich willen binden. Daarmee bedoelen we al de verschillende doelgroepen waarin de 6 miljoen Nederlanders van 55 of ouder zijn opgedeeld. Zij staan vaak nog vol in het leven én hebben allemaal andere wensen en situaties. Uit onze onderzoeken blijkt dat er één thema voor de hele groep belangrijk is: leuk en vitaal ouder worden. En als we dan vragen wat daarin belangrijk is, komt werk steevast terug in de top drie van antwoorden.
Een strategische voorspong met een sterk werkgeversmerk
Dat werk zo belangrijk is voor de 55-plusser, komt goed uit –zou ik zeggen. Want je kan de krant niet openslaan of de tekorten in arbeidskrachten (in welke sector dan ook) vliegen je om de oren. En wat ik vaak nog treffender vind, zijn de verhalen die ik hoor van werkgevers. Laatst nog sprak ik een HR manager in de culturele sector, die zei: "We zijn nu op een punt aangekomen dat we werkelijk iedereen aan gaan nemen." Toen ik vroeg of hij zich te lang had blindgestaard op potentiële jongere werknemers was zijn antwoord volmondig "ja".
Start met deze drie dingen
Eerder beginnen met het aanspreken en binden van oudere werknemers die bij jouw bedrijf passen is dus een must. Hoe? Probeer te denken in de volgende drie stappen.
- Identificeer allereerst eerst het segment werknemer in die gigantische groep 55-plussers die past bij jouw werkgeversmerk (en aanbod). Niet iedere 55-plusser past immers in dat plaatje.
- Bouw vervolgens aan jouw merk door te laten zien dat je deze doelgroep snapt, door het juiste aanbod en manier van communiceren.
- Wat verder vaak wordt vergeten maar juist heel goed werkt in marketing en communicatie richting oudere doelgroep zijn ambassadeurs. Dit hoeven geen bekende Nederlanders te zijn maar wel herkenbare gezichten. Wanneer mensen uit jouw doelgroep zich direct herkennen in deze ambassadeur, dan zit je goed. Zorg voor één (of meerdere) ambassadeurs die namens jouw bedrijf laten zien waarom werken voor jouw bedrijf (in deze levensfase) zo aantrekkelijk is. Een goede ambassadeur laat bijvoorbeeld moeiteloos zien (via een nieuwsbrief of sociale kanalen) hoe leuk de werkplek is, maar ook hoe je het werk op wekelijkse basis prima kan combineren met de rol van oma of opa.
Jelte Bakker
Jelte is socioloog en communicatiewetenschapper en runt het bureau Vintage Society. Vintage Society is gespecialiseerd in beleid- en communicatievraagstukken binnen de vergrijzing, het bureau werkt voor overheden, stichtingen en bedrijven die zich toe (willen) spitsen op oudere doelgroepen.